Naar aanleiding van incident 8927666, is gevraagd hier een idea voor in te dienen.
Situatie:
Een klant met meerdere administraties, welke onder een fiscale eenheid vallen, doet digitale ICP-aangifte vanuit Wholesale (digipoort).
Binnen het programma 'onderhoud administraties', zijn er 2 velden relevant hiervoor:
- OB-nr ICT-plichtige
- OB-nr fiscale eenhd
Klant heeft netjes bij het veld ICT-plichtige het eigen OB-nr vermeld van de betreffende administratie en bij het veld fiscale eenhd het OB-nr van de fiscale eenheid.
Indien de ICP-aangifte wordt gegenereerd, komen beide velden mee in de aangifte, dit lijkt allemaal correct te gaan. Echter, heeft de klant een boete ontvangen vanuit de belastingdienst, aangezien zij als onderdeel van de fiscale eenheid aangifte doen in plaats van als fiscale eenheid zelf. In deze situatie dient bij de ICP-aangifte het OB-nr van de fiscale eenheid te moeten worden gebruikt, zie ook (en bijgevoegde afbeeldingen):
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/opgaaf_icp_door_fiscale_eenheden
Aangezien de belastingdienst hierin leidend is (en boetes uitdeelt) lijkt mij een aanpassing van de logica in Wholesale vereist. Mogelijk kan er een extra parameter en/of veld worden toegevoegd, waarbij het juiste BTW-nummer wordt meegestuurd. Voor iedere ICP-aangifte, doet de klant nu handmatig het BTW-nr van de fiscale eenheid vullen in het veld OB-nr ICT-plichtige. Echter kan dat weer een probleem met facturen (o.a. EDI) geven en is dit een ongewenst situatie.
Zie ook incident 8927666 voor meer informatie.
Zie hieronder de betreffende velden