Ideas - ERP

Transporttijd / leveringsconditie

AW houdt geen rekening met de transporttijd en leveringsconditie van bestellingen. Het is voor een deel van het probleem mogelijk de veiligheidstijd in het leveranciersproduct hiervoor te misbruiken. Hiermee wordt een aantal dagen opgeteld bij de leverdatum, maar ook dan gaat het vaak niet goed.

Voorbeeld: product A met levertijd 42 dagen transporttijd (zeevracht China). Voorraadprognose vertelt ons dat het product 42 dagen na de levertijd op voorraad komt. Indien ik hetzelfde product met het vliegtuig laat vervoeren vertelt AW me hetzelfde, maar in werkelijkheid is het veel eerder binnen.

De transporttijd hoort afhankelijk te zijn van de leveringsconditie (dit is nu enkel een tekstveld) en afzender en ontvanger (of eventueel landen en vervoerder).

Hiermee wordt het denk ik wel heel duidelijk: AW houdt er geen rekening mee of iets franco huis of af fabriek besteld wordt! Voorraadprognose, ATP-controle ed veranderen hierdoor niet! Indien wij Franco Huis bestellen verwachten wij de levering binnen op de gevraagde leverdatum. Indien we Af Fabriek bestellen moet onze leverancier versturen op de gevraagde leverdatum. AW doet hier niets mee!

Unit4 heeft in het verleden dit probleem onderkend, maar volgens hen zijn wij de enige die er last van hebben en is het te duur om dit aan te passen. Hopelijk kom ik er via deze weg achter dat er meer gebruikers zijn die hier last van hebben.

Bedankt voor jullie stemmen!

  • Guest
  • Aug 6 2019
  • Afgewezen
ATP
  • Attach files
  • Beheerder
    André de Vlaam commented
    February 10, 2021 14:30

    Gezien de ouderdom en het geringe aantal stemmen op het idee gaan we dit idee niet realiseren.

  • Beheerder
    André de Vlaam commented
    August 06, 2019 12:08

    Marc van Santen

    24-9-2015 16:53

    De gehele berekening van tijden zouden correct moeten werken in AW. Je hebt te maken met uiterste bestelmoment op de dag (inmiddels ander idee want is belangrijk of de dag nog mag meetellen), meerdere besteldagen, meerdere ontvangstdagen, af fabriek, ontvangst eigen terein, transporttijd, uitpaktijd,wellicht mischien nog een afwijkende crossdock tijd . De verkoop zou zonder moeite moeten kunnen zien wanneer een product beschikbaar is om weer de deur uit te gaan. In een tijd waarin de eisen aan de nauwkeurigheid van logistiek steeds zwaarder worden is het complete traject van juiste datums een must. Bert bij deze mijn stem want ook deze wens kan geplaatst worden in de categorie "dit mag je verwachten van een logistiek pakket".

    Bert Verhagen

    25-9-2015 9:26

    Precies! De beschikbaarheid van producten is van meer factoren afhankelijk dan levertijd, veiligheidstijd en verbruik. Eigenlijk gaat elke voorraadberekening (denk aan besteladvies, PNA, ATP) niet goed. Natuurlijk heb je nog de interne verwerkingstijd, maar die werkt alleen bij een voorlopige ontvangst. Maar het picken en verzendgereedmaken kost toch ook tijd? Marc, hoe doen jullie dat nu? Misbruiken jullie daar de veiligheidstijd voor?

    Marc van Santen

    29-9-2015 8:22

    Die vergat ik eigenlijk ook nog na uitpaktijd, de verzendgereedtijd. Die wordt bij ons eigenlijk "onzichtbaar" opgevangen door "overcapaciteit". Er wordt eerder gelopen in geval van drukte. We hebben heel veel kleine orders zodat de inpaktijd van een order te overzien ons . Maar we hebben we bv ook assemblage ook in beperkte vorm, iets eerst nog in elkaar gezet moet worden. Dit wordt dus eigenlijk allemaal door de magazijn medewerkes verbloemd. We missen deze dus vooralsnog niet maar sluit niet als we andere producten gaan voeren we het niet alleen maar aan de flexabiliteit van de magazijnmedewerkers meer kunnen overlaten. Gezien vanuit een logistiek gezichtspunt hoort die stap er ook bij.

    Arjan Vos

    1-10-2015 8:52

    Hier hebben we zeker last van! En is ook al geruime tijd geleden door ons bij Unit4 gemeld. Ik vind dit een onmisbare toevoeging, want er worden nu weer allerlei Excelletjes gebruikt om de status van zendingen te volgen en dat zou niet nodig moeten zijn. Zoals Marc ook stelt: het hele proces, met alle tussenstappen, wil je gewoon in beeld hebben. En inderdaad: je wilt ook transporttijden voor zowel lucht- als zeevracht vast kunnen leggen en die informatie bij je besteladvies (in ons geval via Slim4) ook kunnen gebruiken om te beslissen of iets met lucht- of zeevracht moet komen.

    Bert Verhagen

    7-10-2015 13:36

    Ook bij de berekening van de vendorrating is het niet rekening houden met de leveringsconditie de transporttijd een groot gemis. Zeker indien de transporttijd lang is. Agresso rekent met de ontvangstdatum terwijl bij bijvoorbeeld CIF- en EXW-leveringen gerekend moet worden met de datum waarop de leverancier heeft verstuurd.

    Erik Scholing

    4-11-2015 11:06

    Bert, met de Vendor rating ben ik het ook eens. Doordat de veiligheidsdagen niet worden meegenomen geeft dit geen getrouw beeld van de leverbetrouwbaarheid. Wij hebben bijvoorbeeld ingesteld dat wanneer de levertijd 4 dagen is, de score tussen 0-4 dagen 100% is. Zo is dus niet exact inzichtelijk of de leverancier levert volgens afspraak, want te vroeg geeft ook een 100% score. Wat betreft de levertijden: Per leverancier worden bij ons altijd vaste leverdagen gehanteerd. Het zou een mooie toevoeging zijn als bij crediteurgegevens, op tabblad inkoop, de leverdagen vastgelegd kunnen worden en dat de voorraadprognose hier ook rekening mee houdt. Op deze manier hoeven de veiligheidsdagen niet misbruikt te worden.

    Fred ter horst

    4-11-2016 9:12

    Het gewenste is voor het grootste deel reeds mogelijk met de module Verladingen; in een Verlading kunnen 1 of meerdere Inkooporders in een Container worden verzameld. Dit kan zelfs van meerdere leveranciers in 1 Verlading. Verder kan worden aangegeven wanneer de (meestal) boot gaat varen, wanneer deze aankomt in de haven, en hoeveel dagen er dan nog nodig zijn voor transport naar het eigen magazijn. Met deze gegevens houdt de ATP-controle en de Voorraadprognose ook rekening. Met name voor verschepingen uit het verre oosten is er naar mijn idee geen generieke manier om dit in de Leveringsconditie vast te leggen. Het hangt er helemaal vanaf waneer de boot gaat varen, of ie tegenwind heeft en of de douane in Nederland nog moeilijk doet. In veel gevallen is het dus onontkombaar om het per verscheping vast te leggen. Dit alles neemt niet weg dat er idd vast ook situaties zijn waarbij al deze factoren wel voorsplebaar zijn, en je bij leveringsconditie X weet dat de goederen over Y dagen worden aangeleverd.

    Bert Verhagen

    4-11-2016 9:59

    Sorry Fred, maar ik ben het niet eens met je reactie. Het probleem is veel groter dan uitrekenen wanneer een verstuurde inkooporder binnenkomt. PNA, ATP, besteladvies enz enz gaan allemaal niet goed. Pas als bekend is in welke container de inkooporder verstuurd wordt en wanneer deze gaat vertrekken dan gaat je verhaal misschien een héél, héél klein beetje op. Je kunt moeilijk voor alle inkooporderregels containers gaan aanmaken. Dat gaat toch veel te ver voor bijvoorbeeld bestellingen in Nederland en Duitsland?

    Marc van Santen

    14-11-2016 15:17

    Hoi Bert, Wij zijn nu met een EDI-traject vastgelopen. Wij bestellen bij onze leveranciers in Italie en Duitsland AF FABRIEK en logischerwijs bevestigt de leverancier in zijn EDI-bericht nu de AF FABRIEK datum. Door de jaren heen heeft de gebruiker geleerd dat AF FABRIEK week 44 donderdag + weekend + 2 dagen voor de ontvangstdatum dinsdag week 45 is. Maar AW weet dit niet. Ook hebben we directe leveringen 1 dag (hoge transport kosten) of standaard 2 dagen maar ook in dit bericht komt de AF FABRIEK datum terug (logisch). AW moet rekening houden met de aangegeven condities en juist berekeken wat de leveringsdatum is bij de klant. Kortom wij lopen vast in het verder automatiseren met EDI. Voor ons geldt nu ook...zijn wij de enige met AF FABRIEK leveringen icm EDI? Zoals ik in een eerdere post al aangaf dat de eisen in de keten steeds zwaarder worden maar dus ook als je dit wilt automatiseren. Dan moet je wel alle parameters kunnen vastleggen die nodig zijn. Nu zijn die niet volledig.