Het is nu niet mogelijk om een aanbetaling in te schieten via de REST API verkooporders met veld: despositAmountPaid. Dit is nu alleen een ReadOnly veld.
Als dit veld gevuld wordt en bedrag gelijk aan het te aanbetalingsbedrag voldoet, dan zou mijns inziens ook de verkooporder direct op Onderhanden gezet mogen worden.
Het voordeel van aanbetalingen t.o.v. online betalingen registreren vind ik dat bij de facturatie direct rekening gehouden wordt met dat bedrag. Dat scheelt zoveel afstemmingshandelingen voor een administratief medewerker.
Ik zie graag dat het veld despositAmountPaid op korte termijn een write veld wordt, zodat processen nog sneller doorlopen kunnen worden, zonder handmatige handelingen.
Deze functionaliteit is opgeleverd met update 110. Zie voor meer informatie de updatedocumentatoe (referentie: 193808)
Beste André,
Volgens mij is de kern dat aanbetalingen en online betalingen deels redundant zijn en dat online betalingen via een betaalprovider tegenwoordig breder worden ingezet (eigenlijk als digitale kassa). Tegenwoordig sturen wij wholesale betaallinkjes mee met orders waarop klanten via de payment provider kunnen afrekenen. In de lockdowns was dit een prima alternatief voor het afrekenen in de winkel waarna de afnemer de goederen vervolgens afhaalt. De betaling die via de payment provider terugkomt wil je dan als aanbetaling kunnen registreren om de order automatisch vrij te geven. Wellicht anders een keer een call organiseren om te bekijken wat de mogelijke opties zijn?
Beste André,
De meeste klanten hebben een aparte betaalprovider speciaal voor online IDEAL betalingen op de webshop. Met andere woorden, daar worden alleen maar IDEAL betalingen op geregistreerd die via de webshop tot stand komen.
Wanneer je een IDEAL-kassa aanmaakt en daar vervolgens direct alle IDEAL-aanbetalingen op registreert via de verkooporder, dan hoef je dat in een later stadium niet meer achteraf af te stemmen. Daarnaast zie bij de openstaande posten van de debiteur precies welke bedragen zijn betaald. Met facturatie wordt direct het betaalde bedrag afgestemd met de factuur.
Wanneer de werkelijke IDEAL-betaling via de Bank binnen komt, dan hoef je dat totaalbedrag alleen nog maar weg te boeken op de grootboekrekening van de IDEAL-kassa. Dat scheelt bij het afstemmen van het bankafschrift.
Mijns inziens is dit de beste methode om Online betalingen te registreren via DepositAmountPaid.
Ps. De huidige manier om Online betalingen te registreren op een verkooporder is puur informatief en schiet in mijn ogen te kort aan informatievoorziening.
Beste Erik,
Als je een aanbetaling boekt bij een verkooporder geef je inderdaad het bedrag, de betaalwijze en de kassa op. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat het aanbetaalde bedrag op dat moment volgens de betaalwijze (contant, per pin of creditcard) wordt voldaan.
Via de REST API zie ik zo voor me dat we daar voor de aanbetaling de route Op rekening moeten volgen. Ik zie de toepassing van een kassa niet voor me bij het registreren van een online betaling.
Beste André,
Dat begrijp ik niet helemaal, want als je verkooporder direct invoert en de aanbetaling direct boekt op de verkooporder, dan hoef je al die gegevens ook niet in te voeren en volstaat het met:
Betaald bedrag
Betaalwijze
Kassa
Dat zou dan toch ook voldoende kunnen zijn als je dat via de REST API SalesOrders inschiet?
Beste Erik,
De opzet van de aanbetaling is momenteel zo dat er bij het registreren van een aanbetaling op een verkooporder het volgende moet worden aangeleverd:
Administratie
Vestiging
Verkoopordernummer
Aanbetalingsbedrag
Valuta
Dagboek
Boekjaar
Periode
Boekdatum
Het volstaat dan niet om het veld despositAmountPaid open te zetten. Voor de andere velden moet dan ook iets bedacht/aangeleverd worden. Dat zit grotendeels onderwater moet wel allemaal uitgedacht worden.
Zoals eerder aangegeven ben je bij het registreren van een aanbetaling bezig met een banktransactie. Daar zou je met het oog op de latere verwerking van het bankafschrift dan ook weer iets in de vorm van een tussenrekening moeten doen.
Kortom: De hele structuur van de aanbetalingen moet op de schop om de ideal betalingen te kunnen ondersteunen.
We kunnen dan beter gaan kijken hoe we het online betalen op verkooporders via de REST API kunnen uitbreiden zodat automatisch de online betaling tegen de factuur kan worden weggestreept.
Beste Productmanagement,
Wat je nu vaak ziet is dat een webshop order met IDEAL betaald wordt, maar dat je dit alleen kan registreren als een online-betaling. Dit is een informatief veld en kan je gebruiken op formulieren, maar verder heeft het geen functie. Achteraf moet altijd de match weer gemaakt worden met de facturen.
Bij de aanbetaling zie ik de voordelen wel terug als ik de aanbetaling alvast kan registreren op de verkooporder. De order hoeft dan niet geblokkeerd te worden en de afstemming van de betaling met de factuur wordt automatisch gedaan bij het factureren. Daarnaast wordt ook bij de openstaande posten rekening mee gehouden met de betaling.
Ik zie IDEAL als een soort KASSA die je aanmaakt. De betaling van de verkooporder worden geboekt op de IDEAL-kassa. Op het moment dat je de totaalbetaling binnenkrijgt van alle IDEAL betalingen, dan boek je dat totaalbedrag op de tussenrekening waar de IDEAL aan gekoppeld is, die vervolgens glad loopt. Volgens mij is dat efficiënter, dan via het bankboek achteraf het IDEAL-totaalbedrag nog specificeren naar de verschillende facturen.
Met vriendelijke groet,
Erik Scholing