Scenario:
Het komt regelmatig voor dat een klant een product besteld, waar iets mee is. Dat kan verholpen worden door het artikel retour te halen, maar ook vaak door een service artikel na te sturen tegen een fractie van de prijs. Denk dan aan een groot buffervat van 200 liter, terwijl de lekkage op te lossen is met een O-ring van 10 cent. Dan is het retour halen van het buffervat duurder dan de oplossing.
Wel zien we graag de registratie in combinatie met de geleverde Verkooporder, zoals in de retourenmodule het geval is.
Wens:
Bij een Verkoopretour de mogelijkheid inbouwen om een retouractie te activeren door middel van het betreffende artikel negatief in te voeren. Vervolgens maak je de registratie met de oorspronkelijk geleverde order. Vervolgens kies je de retouractie “Afgehandeld”. De retouractie wordt daarmee afgehandeld.
Er vindt geen daadwerkelijke retourontvangst plaats
De orderregel blijft in tact en krijgt de status afgehandeld. Deze hoeft niet op een factuur te komen.(net als de knop Annuleren, alleen wordt daarbij de afleverregel en retour gewist)
De order – afleverregel krijgt de status afgehandeld
De retourregel krijgt de status afgemeld met datum en tijd.
Beste Bram,
We hebben het idee beoordeeld en we vragen ons af wat de toegevoegde waarde is van het registreren van een retouractie t.o.v. een orderregel zonder koppeling met de originele verkooporder.
We zien namelijk wat uitdagingen om iets dergelijks aan te sluiten omdat het niet past in de huidige structuur.
Met vriendelijke groet,
Het productmanagement team
Beste Bram,
De gewenste werkwijze past niet in de retourmodule omdat deze altijd uitgaat van een product dat terugkomt. Een alternatief zou de module Service & Onderhoud kunnen zijn waarbij je onder garantie een onderdeel verstuurt. Wellicht is dit te zwaar.
Een hele simpele oplossing zou zijn dat er een orderregelkenmerk worden gebruikt om de originele order te registreren.
Met vriendelijke groet,
Het productmanagement team
Beste productmanagement,
Het voordeel dat je met deze werkwijze behaalt, is dat je ieder mankement van een product kunt registreren en daarmee historie kunt opbouwen. Zo kun je monitoren hoe goed (of slecht) een product is en of je daar iets mee moet richting leverancier.
Met vriendelijke groet,
Bram van Iersel